Η πορεία είχε καλεστεί από την Συνέλευση αλληλεγγύης στις εξεγερμένες κοινότητες ρομά, με προσυγκέντρωση στις 7μμ στη μητρόπολη, όπου στήθηκε μικροφωνική και μοιράστηκε κείμενο. Η πορεία κινήθηκε στην παλιά πόλη με δυνατό παλμό όπου γράφτηκαν πολλά συνθήματα. Παράλληλα, μπλοκαρίστηκαν αρκετά ατμ. Η κίνηση αυτή έγινε στα πλαίσια της πανελλαδικής ημέρας δράσεων ενάντια στην κρατική δολοφονία του Κώστα Φραγκούλη και στην κρατική θανατοπολιτική.
Το κείμενο που μοιράστηκε:
**
| Αλληλεγγύη στις εξεγερμένες κοινότητες των Ρομά |
Τα ξημερώματα στις 5/12, μπάτσοι της ομάδας ΔΙ.ΑΣ πυροβολούν στο κεφάλι τον 16χρονο ρομ Κώστα Κάλο Φραγκούλη. Ο Κώστας έφυγε από βενζινάδικο χωρίς να πληρώσει τα 20 ευρώ βενζίνη που έβαλε. Οι μπάτσοι, που εκείνη την ώρα βρίσκονταν στο πρατήριο, τον καταδιώκουν και τον πυροβολούν θανάσιμα. Την ίδια μέρα ο Μητσοτάκης ανακοινώνει 600 ευρώ μπόνους σε όλους τους ένστολους της χώρας, αφήνοντας έτσι να εννοηθεί πως οι μπάτσοι έχουν το ελεύθερο να τιμωρούν με θανατική ποινή στον δρόμο.
Σε μια περίοδο όπου λόγω των ανατιμήσεων και της εντεινόμενης ακρίβειας όλο και περισσότερος κόσμος αποκλείεται από βασικά κοινωνικά αγαθά, με τις διαδοχικές κρίσεις (οικονομική, υγειονομική, ενεργειακή κλπ) να φορτώνονται στις πλάτες των καταπιεσμένων, ο Κώστας αποφάσισε την άμεση ικανοποίηση της ανάγκης του, και αυτό ήταν αρκετό για να τον πυροβολήσει ο μπάτσος στο κεφάλι.
Από την πρώτη στιγμή ο ένστολος δολοφόνος βρίσκεται σε κατ’ οίκον περιορισμό, καθώς εισαγγελέας και ανακριτής διαφώνησαν. Παράλληλα, ξεκινά ένα ρεσιτάλ παραπληροφόρησης από τα ΜΜΕ, αλλά και τη διοίκηση του Ιπποκράτειου νοσοκομείου Θεσσαλονίκης ως προς την κατάσταση της υγείας του Κάλο, και ο θάνατός του γίνεται γνωστός 8 μέρες μετά, στις 13/12, ενώ ήδη κάποιες μέρες πριν απαγορεύουν στους γονείς του να τον δουν. Η κρατική δολοφονία του Φραγκούλη συνοδευόμενη από την αφήγηση του μπάτσου και των ακριβοπληρωμένων ρουφιάνων των ΜΜΕ περί “απόπειρας εμβολισμού” ή πιθανότητας οπλοφορίας του 16χρονου, μας θυμίζει την εν ψυχρώ εκτέλεση του Νίκου Σαμπάνη στο Πέραμα περίπου ένα χρόνο πριν. Ο Κώστας και ο Νίκος δολοφονήθηκαν επειδή ήταν Ρομά· δολοφονήθηκαν ως φτωχοί που τόλμησαν να αμφισβητήσουν έμπρακτα την κυριαρχία της ιδιοκτησίας, της απάθειας, της εκμετάλλευσης και της διαρκούς εξαθλίωσης και φτωχοποίησης των από τα κάτω.
Στα πλαίσια του “εξευγενισμού” των γειτονιών μας, και πολύ πριν αναγκαστούμε να αφήσουμε εμείς τα σπίτια μας, το κράτος έχει φροντίσει να περιθωριοποιήσει ακόμη περισσότερο τους ρομα, με την τοποθέτηση των καταυλισμών τους μακριά από το αστικό πεδίο, με αποτέλεσμα τον συνεχή αποκλεισμό τους. Γκετοποιεί, έτσι, την κοινότητά τους και τους εξωθεί στο παράνομο κεφάλαιο, ενισχύοντας μ’ αυτόν τον τρόπο τη ρατσιστική παλέτα του αντιτσιγγανισμού, όπου οι ρομά είναι “υγειονομικές βόμβες”, “παραβατικοί”, “επικίνδυνοι” κλπ, στρώνοντας το έδαφος για την αφήγηση πως κάποιες ζωές μετράνε λιγότερο από άλλες.
Απάντηση στην υποτίμηση των ζωών τους, και μετά και από τη δεύτερη δολοφονική επίθεση που δέχεται μέλος της κοινότητάς τους, έρχονται να δώσουν μέσα από την εξέγερσή τους οι ίδιοι με συγκρούσεις σε καταυλισμούς σε Μενίδι, Μέγαρα, Ασπρόπυργο, Χαλάνδρι, Θεσσαλονίκη, Αγρίνιο, Μεσσηνία, Πάτρα και αλλού.
Μετά από τις πρώτες αντιδράσεις, το κράτος επιχειρεί να καταστείλει και να τρομοκρατήσει τους εξεγερμένους ρομά, ώστε να προλάβει την εξάπλωση των αντιστάσεων. Στήνει επιχειρήσεις αντιεξέγερσης σε καταυλισμούς, χρησιμοποιώντας την ΕΚΑΜ, το πλέον στρατιωτικοποιημένο αστυνομικό σώμα, για να μπουκάρει σε σπίτια και να συλλάβει δεκάδες άτομα για μικροπαραβάσεις. Όλα αυτά με πρόφαση “την πρόληψη και την καταπολέμηση της εγκληματικότητας”, όπως αναφέρει το αρχηγείο της ΕΛΑΣ. Την ίδια στιγμή τα καθεστωτικά ΜΜΕ συνεχίζουν το ξέπλυμα του μπάτσου δολοφόνου, υιοθετώντας τις δηλώσεις του κρατικοδίαιτου εκπρόσωπου κάθε λογής μπάτσου-δολοφόνου-βιαστή, Κούγια, και θάβοντας απροκάλυπτα τις δίκαιες συγκρούσεις που ξεσπούν για τον πυροβολισμό του 16χρονου ανά την Ελλάδα.
Οι ένστολοι φονιάδες λίγες ώρες πριν γνωστοποιηθεί η δολοφονία του 16χρονου Κώστα βρίσκονται σε γενικευμένη επιφυλακή (κυρίως σε περιοχές που βρίσκονται κοντά σε καταυλισμούς Ρομά), μετά από επείγον σήμα που έλαβαν όλες οι αστυνομικές διευθύνσεις, ενώ από το άκουσμα των νέων για την κατάληξη του Κώστα, καλούνται πορείες σε όλη τη χώρα.
Στα Χανιά, η αντανακλαστική πορεία που καλέστηκε την ίδια μέρα, αποτέλεσε μία πρώτη απάντηση στην επιβεβαιωμένη κρατική δολοφονία, και μια πρώτη χειρονομία αλληλεγγύης και συμπαράστασης στις εξεγερμένες κοινότητες των Ρομά. Κατά τη διάρκεια της πορείας, που κινήθηκε στο κέντρο της πόλης έγιναν συμβολικές παρεμβάσεις (παρέμβαση με μπογιές στην είσοδο του κτιρίου που στεγάζει το πολιτικό γραφείο της Ντόρας Μπακογιάννη, σπασμένα ΑΤΜ, σαμποτάζ στο χριστουγεννιάτικο δέντρο, βάψιμο ενός αυτοκινήτου του λιμενικού σώματος).
Μέσα σε ένα χρόνο μετράμε 2 εκτελέσεις Ρομά από μπάτσους, έναν ομαδικό βιασμό στο Α.Τ. Ομόνοιας, μια δολοφονία 16χρονου μαθητή από διερχόμενο περιπολικό στην Θεσσαλονίκη, εκατοντάδες νεκρούς και νεκρές μετανάστες/τριες στα σύνορα, αναρίθμητα εργατικά “ατυχήματα”, δεκάδες γυναικοκτονίες και η λίστα δεν έχει τέλος. Ο πληθωρισμός με τις συνεχείς ανατιμήσεις, το “καλάθι του νοικοκυριού” και τα επιδόματα πειθάρχησης (σε μορφή διαβατηρίου – pass), η εκ νέου υποτίμηση του ΕΣΥ, όπως και οι εξώσεις πρώτης κατοικίας, σε συνδυασμό με τη συνεχόμενη ενίσχυση των κατασταλτικών μηχανισμών, σκιαγραφούν τους όρους της ασφυκτικής καθημερινότητας που επιφυλάσσεται για τα μη προνομιούχα κομμάτια της κοινωνίας.
Στην πόλη μας, όπου η τουριστική βιομηχανία διαπερνά κάθε πτυχή της κοινωνικής ζωής, οι επιταγές της τουριστικοποίησης και του εξευγενισμού έρχονται να προστεθούν στην παραπάνω συνθήκη ασφυξίας. Το κέντρο της πόλης, και οι γύρω περιοχές, “προορίζονται” για τους τουρίστες, με αποτέλεσμα τον διαρκή εκτοπισμό των κατοίκων, ειδικά εκείνων που βρίσκονται στα κατώτερα στρώματα της κοινωνικής πυραμίδας, και αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στα ολοένα αυξανόμενα ενοίκια. Σε αυτή τη συνθήκη, μη προνομιούχα σώματα όπως οι μετανάστριες και οι ρομά δεν χωράνε, καθώς “διαρρηγνύουν” την εικόνα της πόλης που αφεντικά και δημοτική αρχή θέλουν να πλασάρουν. Γι’ αυτό και, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, η αστυνομία στήνει επιχειρήσεις στο παλιό λιμάνι, για τη σύλληψη των μεταναστών μικροπωλητών ή των παιδιών Ρομα που τριγυρνάνε παίζοντας μουσική.
Ο τουρισμός αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της χώρας και ως εκ τούτου πριμοδοτείται συνεχώς από την κρατική πολιτική, τόσο σε κεντρικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο “τοπικής αυτοδιοίκησης”. Όσο αποσπασματική και μεμονωμένη και αν βιώνεται η τουριστικοποίηση, είναι σαφές πως η τουριστική ανάπτυξη (με όσα αυτή συνεπάγεται όπως περιγράφεται παραπάνω) αποτελεί βασικό πυλώνα θεμελίωσης της πολιτικής του ελληνικού κράτους.
ΔΕΝ ΗΤΑΝ Η ΒΕΝΖΙΝΗ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΤΑ ΛΕΦΤΑ
ΟΙ ΜΠΑΤΣΟΙ ΠΥΡΟΒΟΛΗΣΑΝ ΓΙΑΤΙ ΗΤΑΝΕ ΡΟΜΑ
ΚΑΜΙΑ ΚΡΑΤΙΚΗ ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ ΔΕ ΘΑ ΜΕΙΝΕΙ ΑΝΑΠΑΝΤΗΤΗ
ΠΟΡΕΙΑ 17/12 ΣΤΙΣ 19.00 ΣΤΗΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ
΄